maandag 22 juni 2015

Fabrutselen? (geen typefout)

Van mijn oma kreeg ik een fantastisch koffertje vol met oude kaartjes wol.


Check de ontwerpen op de kaartjes. Vooral die van de scheepjes wol vind ik prachtig.





Één kaartje Scheepjeswol was bijna leeg, toen viel mijn oog hier op:
"voor vrolijke kreatieve bezigheden als: fabrutselen" 

Fabrutselen?
Fabriceren + knutselen = ?!
Hmz...


Handwerken wordt weer hip, zou ik een nieuwe 'vergeten' handwerkmethode ontdekt hebben?
Macrameeën 2.0?

Ik ging op onderzoek uit.

Eerst naar meneer Van Dale, maar die wist het helaas niet (meer).

Mijn schoonmoeder die nogal van het handwerken is, dacht dat het misschien een soort techniek was die leek op breien maar dan met lusjes (ze had ooit eens zo'n apparaat gezien)

Ook Google gaf me geen duidelijk antwoord.

Wel vond ik na lang zoeken hier een bladzijde uit een tijdschrift met fabrutsels.


In het Leidsch Dagblad uit 1974 dacht ik het antwoord gevonden te hebben. Een veelbelovend kopje: "'n Fabrutsel, Wat is dat eigenlijk?" (Lees hier de hele advertentie)


En daar onder:
"U bent degene die bepaald wat een fabrutsel is". 
Ja. Haha.
Leuk, maar nou weet ik nog niets......

Het woord bestaat in ieder geval echt. Maar wat het nou precies is?
Ben benieuwd of iemand het woord (nog) kent, een heldere uitleg heeft of misschien nog steeds fabrutselt?!
Laat het me weten, volgt er misschien binnenkort een blogje over mijn eerste fabrutsel of een linkje naar jouw fabrutsel!

8 opmerkingen:

  1. Macramé is een soort knopen met touw. Oma noten heeft dat heel veel gedaan. Het was een rage die tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog nooit van gehoord, dus ik ben wel benieuwd of je het te weten komt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Was het in die tijd niet gewoon een hip woord voor knutselen? Ik heb hier ook een paar kaartjes wol liggen. Geen idee wat ik er mee moet, maar het ziet er zo gezellig uit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op internet kwam ik een Fabrutselclub tegen in Vlezenbeke, met een foto van een Fabrutsel erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, je hebt gelijk! Zag dat ze ook bloemschikken, pompoensnijden, handtassen maken van fietsbanden, shadowpainten(?!).....

      Verwijderen
  5. Ik vind het alleszins een fantastisch woord. 'Ik heb een tas gefabrutseld'. Gewoon weer invoeren in de Nederlandse taal :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In die pagina van Ariadne stonden ook kabouters weten jullie hier een patroon van te vinden, ik zou er heel blij mee zijn alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Hannie, ik kan je helaas niet verder helpen. Misschien via de site van Ariadne zelf? Succes in ieder geval!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...